Home     Narigheid in Ribfluweel - Guus Dijkhuizen
Narigheid in Ribfluweel - Guus Dijkhuizen

Narigheid in Ribfluweel - Guus Dijkhuizen


Een boek van vrienden - Een verzameling confronterende schetsen, waar de humor van af spat !

Een verzameling confronterende schetsen, met veel humor en heel herkenbaar, is de beste omschrijving van wat u in 'Narigheid in Ribfluweel' van Guus Dijkuizen kunt lezen. De ondertoon is echter heel serieus waardoor u regelmatig op een dwaalspoor wordt gezet. Ik waarschuw u: Het blijft niet bij één keer lezen van de verhalen. Het zijn juweeltjes voor de literaire fijnproever !

Schrijver: Guus Dijkhuizen
Tekeningen omslag en binnenwerk: Edward Brantsen
Ontwerp omslag en binnenwerk: Skrid Design - Maarten Dirks

Uitgeverij: Nieuwe Druk
Eerste druk september 2013
Paperback
Aantal pagina's: 77
Formaat: 15,4 x 22,4 cm
Genre: verhalen / humor
ISBN: 978-94-91409-18-9


14.50

€ 5.00

Voorraad: 2
Levertijd 1-2 werkdagen


Artikelcode: ND0012

Narigheid in Ribfluweel - Guus Dijkhuizen


  • Productinformatie
  • Ook leverbaar

 

 



Een van de humoristische verhalen uit "Narigheid en Ribfluweel"van Cor Dijkhuizen

Het Voorstel

-'Mag ik u iets vragen ? Zou U met mij naar bed willen?' -'Dat is goed,'reageerde de dame blij verrasten ze nam daarbij beleefd haar hoedje af. -'Wanneer schikt het U?'vroeg de man, die ook zijn hoed had afgenomen. -'Wat dacht U van zondagmiddag 7 mei?'antwoordde de dame, die haar hoedje weer had opgezet. -'Dat is goed,' zei de man. 'Dan heb ik iets om naar uit te kijken.'

Over Guus Dijkhuizen
Foto Marc Pluim

Guus Dijkhuizen, 1937-2013, Amsterdam
Guus Dijkhuizen wordt tijdens de Tweede Wereldoorlog als gevolg van een zieke moeder en het gedrag van zijn vader (zijn vader was NSB-er) , na een verblijf in een aantal pleeggezinnen en een kindertehuis in Zutphen, als jongetje van zeven jaar op de trein gezet naar Duitsland voor een Germaanse opvoeding.

Na de ineenstorting van het Derde Rijk wordt hij samen met zijn broer en zus  door de Amerikaanse bevrijders naar Groningen gebracht. Vanaf daar gaan de jongelui per schip terug naar de familie in Amsterdam.

Na verblijf in pleeggezinnen en een drietal kinderentehuizen, en een diversiteit aan mislukte beroepsopleidingen, onder meer: kok/kelner, timmerman, drummer, en cabaretier, start hij in 1963 samen met zijn vriend Peter Hamelink het tijdschrift Gandalf.

Guus zijn opstandige gedrag en onderzoeken van de BVD , bezorgde hem het etiket van staatsgevaarlijk. Hij was enig lid van de ‘Vereniging ter bevordering van het aftreden van Amsterdams burgemeester Van Hall' en zo waren er nog wat zaken.

Een groot aantal schrijvers ondertekenden een protestbrief , o.a. A. Roland Holst, Victor van Vriesland, Jef Last, Jan Wolkers, Remco Campert, Adriaan Morriën, en Simon Carmiggelt.

Alles tezamen kreeg Guus Dijkhuizen hierdoor enige  landelijke bekendheid.
Niet alleen in Nederland bezorgde Gandalf opschudding, in 1969 werd  het periodiek in België verboden. Dit feit leidde in April 1970 tot een grootscheepse demonstratie op het Brouckerenplein te Brussel door de opstandige boekverkoper Herman Claeys.  Guus Dijkhuizen werd naar aanleiding hiervan voor België als ongewenste vreemdeling verklaard en moest voor de Amsterdamse arrondissementsrechtbank verschijnen om gehoord te worden volgens Belgisch-recht. Dit had weer tot gevolg dat op initiatief van Jef Last en Victor van Vriesland een open protestbrief gericht aan onze Koningin tot stand kwam.

Buiten het schrijven voor en het uitgeven van Gandalf was Guus ook werkzaam als journalist voor o.a. Avenue en Frieslandpost en schreef hij jarenlang voor de literaire uitgave ‘De Gids’.
Van Amsterdam verhuisde hij naar Nijeholtwolde in Friesland en vandaar naar het Gelderse Velp, waar hij in november 1984 het Gelderse Kunstencentrum ‘Kunsthuis 13’ van de grond tilde, een podium voor muziek, theater en beeldende kunst. Van deze cultuurtempel was hij ruim 17 jaar de directeur. Voor zijn werk als promotor van de kunst, ontving hij een koninklijk lintje van verdienste, Ridder in de orde van Oranje Nassau.

Van zijn hand verschenen buiten ‘Met Pa valt niet te Feesten’ en het onlangs verschenen 'Narigheid in Ribfluweel' nog een twaalftal boeken, o.a. ‘Een bagatel’,  ‘Met innige groetjes van onze Lieve Heer’, ‘De Bijbel van Guus en Hans’, ’Tegen kweek en onrecht’, ‘Jantje is weg’, en ‘Dag van zure appels’.

Hij is de enige Nederlandse schrijver waarvan versleten pantoffels worden bewaard in het Letterkundig museum. Vanaf juni 2001 heeft hij in het Gelderse Velp zijn eigen galerie voor hedendaagse beeldende kunst, ‘Galerie Klas Vijf’.

Over Edward Brantsen

Edward Brantsen is zowel schilder, muzikant als speler, en dat vaak tegelijkertijd. Doordat hij al jarenlang creatieve bezig is, heeft hij een grote groep vrienden om zich heen verzameld: vrienden uit de beeldend kunst, muziek en theater. Edward geeft de voorkeur aan projecten waarbij verschillende disciplines worden gecombineerd. Deze projecten voert hij solo uit en in kleine en grotere groepen met telkens een andere samenstelling. Edward Brantsen maakt vrij werk, maar werkt ook in opdracht en geeft zo nu en dan workshops.

Bezoek zijn website voor meer informatie over Edward Brantsen

Over Skrid Design - Maarten Dirks